1883 beställde Ångfartygsbolaget Södra Sverige de två ångarna
Æolus och Zephyr hos Motala-koncernen. Zephyr byggdes av Kockums
i Malmö och Æolus av Lindholmen i Göteborg. Båda fartygen vållade
byggnadsvarven stora förluster. Zephyr kostade Kockums 85.000
kronor Æolus gav varvet en förlust på 130.000 kronor. Dessa förluster berodde
till stor del på ett kontrakt som gav beställarna alltför stor kontroll
över byggandet.
Jag har kommit i kontakt med en liten berättelse om rederiets kontrollant
vid byggandet av Æolus. Han brukade komma in strax före elvatiden
på förmiddagen. Då var det inte ovanligt att han såg till att man
fick riva ut redan färdig inredning, som enligt honom inte höll
måttet.
Andra gånger var det riggen som inte passade kontrollanten när han
fick se den på ritningen. Då han fick se ritningen på skylighten
till systerfartyget Zephyr så var man tvungen att göra om Æolus´
redan färdiga skylight, så att hon fick en som var minst lika fin
som systerbåtens.
När kontrollanten fick reda på att Zephyr hade fått fyrkantiga fönster
på däckhuset istället för runda ventiler som var färdigmonterade
på Æolus så ställde han till med stort bråk för att få det ändrat.
Nu hade verkstaden fått nog och man sade absolut nej. Då reste kontrollanten
till Stockholm och förklarade att han inte kunde sköta kontrollantskapet,
då varvet inte ville följa hans besked och bestämmelser.
Det sägs att anledningen till resan till Stockholm inte berodde
på bråket utan att ingen längre ville umgås med kontrollanten. Han
hade för vana att efter genomgående inspektionsrunda på cirka en
timme, tillbringa resten av eftermiddagen på varvets värdshus.
Varvets ingenjörer, som första tiden hade gjort honom sällskap,
tröttnade snabbt på hans pokulerande. Efter att varvet utsett en
sällskapsperson (herre?) till den gnälliga kontrollanten, så kunde
man fortsätta byggandet utan större störningar.
I slutet av 1884 var Æolus färdigbyggd och gjorde en besiktningsresa
förbi Trindelen. Ångaren uppnådde en medelfart på 13,06 knop. Eftersom
Södra Sverige-bolaget inte hade behov av ångaren förrän till nästa
års seglation, lät man skjuta fram leveransen. 25 mars 1885 utfördes
leverans- och besiktningsresa till Vinga och därefter levererades
Æolus. Fyra dagar senare gick han från Göteborg till Stockholm.
Befälhavare var då P O Söderqvist.
I sin nya hemstad hyllades den vackra ångaren av pressen och hon
jämfördes med atlantångare och lustyachter. I slutet av maj sattes
hon och systerfartyget in på rutten Stockholm-Kalmar-Karlskrona-Ronneby redd-Malmö-Helsingborg-Göteborg-Kristiania (Oslo). Under
uppehållet i Stockholm gjorde systrarna mellanresor till Helsingfors.
Dessa resor
skattades högt av helsingforsborna, som förut var hänvisade till
och vid resor till Stockholm att färdas runt kusten till Helsingfors
och Åbo. Æolus
gjorde den första av dessa turer och emottogs med
hänförelse vid ankomsten till den finska huvudstaden.
Fartyget passerade då på sin rutt förbi fyra av Nordens huvudstäder
– dock var endast två riktiga huvudstäder vid den tiden. Æolus förde
också 1881 hem Vega-besättningen från Stockholm till Karlskrona
efter Nordenskiölds resa genom Nordostpassagen 1878-1880.
Från Æolus till Aeolus
s/s Æolus före 1909.
Ny maskin
och ny skorsten – men fortfarande Æolus.
Östersjöns vita svan – skulle
styrman Carlsson känna igen
henne?
Bilder: Ur LENNART FALLETHS samling.
|
|
Bild: SMM,
Fo89937
Krigsfångar under
första världskriget mannar reling när
Æolus lägger till i Sverige.
10 november 1886 strandade systerfartyget utanför Smögen, och gick
totalt förlorat. 1909 skiftade Æolus rederiflagg från Södra Sverige
till Sveabolaget.
Året därefter ersattes de ursprungliga compoundmaskinerna och ersattes
med en Doxford-trippel; två propellrar blev en. Hon fick samtidigt
ny skorsten. Samma år förde hon för övrigt deltagarna i en internationell
geologisk konferens till Spetsbergen och tillbaka.
Något eller några år efter Spetsbergen-resan skiftade Æolus färg
från svart till vit och troligtvis namn från Æolus till Aeolus.
Fartygets vackra ornamenteringar försvann, aktersalongen belastades
med livbåtar och en del av aktern modifierades.
Styrman Frans Oscar Carlsson hade haft svårt att känna igen fartyget.
Under första världskriget fick hon lastrummen ombyggda till logement
och sjukrum. 9 augusti 1915 sattes hon i Rödakors-tjänst för utväxling
av krigsfångar samt invalidtransporter mellan Sassnitz och Trelleborg.
Æolus var dock aldrig något renodlat lasarettsfartyg. Efter tre
år återkom hon våren 1918 till Stockholm. Där togs den provisoriska
inredningen i lastrummen bort och hon återställdes. Dessutom skedde
en fullständig rengöring och desinfektion av
fartyget. Under 20-och 30-talen trafikerade
Æolus Stockholm-Riga med kryssningar – det
talas om Tyskland, Finland, Lettland och
Danmark.
Förmodligen låg Æolus upplagd under andra världskriget. På 40-
talet sattes hon in i linjen Stockholm-Oskarshamn-Borgholm-Kalmar. Under den tiden blev Æolus en kändis eftersom hon
tog dåvarande sessorna och nuvarande kungen
till Öland för sommarvistelse.
Under sin tid som passagerarfartyg utgick Æolus alltid från
Stockholm.
Æolus kallades under sig aktiva tid för ”Östersjöns
stolthet” alternativt ”Östersjöns vita svan”, men det torde
vara en subjektiv efterkonstruktion. Det fanns nämligen
andra Svea-fartyg som gott och väl kunde konkurrera om
skönhetspriset.
När hon togs ur trafik är inte riktigt klart men 1954
såldes Æolus till pingströrelsen. Radio Ibra
sände då från en landstation i Tanger. Tanken
var att bygga om Æolus till sändarfartyg, men planerna
sattes aldrig i verket. Hon blev kvar hemma. I stället adresserades
”Den vita svanen” två år senare till Carl Persson & Söner i Ystad
för upphuggning Aktersalongen räddades
dock och omvandlades till klubbhus för Sjövärnskåren
i Ystad. 1985 – nästan på 100-årsdagen - hann
tidens tand ikapp. Rostig och rutten gick aktersalongen till
skrot.
I Sjöfartsmuseet, Göteborg, finns haverihandlingarna. Ingen
finns under hennes svartmålade tid i Södra
Sverige-rederiets tjänst.
Så här lyder anteckningarna:
24 augusti 1910: Kollision med kaj i Karlskrona.
5 augusti 1910 : Grundstött vid Billen Bay, Spetsbergen
6 september 1910: Kollision med bogserbåt i Köpenhamn.
13 juli 1911: Grundstött vid Kalmar.
Juli 1911: Kollision med kaj i Karlskrona.
Maj 1913: Wire i propellern i Ronneby.
November 1916: Ovanbordsskador.
Juni 1946: Haverier.
1952: Skada å kabel, kollision med skonerten ”Nordia” i
Stockholm.
Trots detta; hon överlevde systern med 68 år.
Olav Klemets/Båtologen,
kompletteringar John E Persson och Nils Blid
FOTNOT: Varvens förluster motsvarar i nuläge 12,5 milj. enligt
konsumentindex, men 193 milj. enligt löneindex (manlig
industriarbetare).
|
s/s Æolus byggd 1884 av Lindholmens
Mekaniska Verkstad, Göteborg. Varvsnummer:317.
Dimensioner: Längd 59,49 m, bredd 8,78 m, djup 3,98 m.
Ångmaskiner med 120 hk effekt. Fart: 13 knop. Signalbokstäver: HSGM,
SDAK. |