Stockholm, hösten 1915:
Ett telegram anländer från
Karlshamn till Föreningen
Sveriges Sjöfartsmuseum: ”Jag
säljer för 5.000
riksdaler/Albertina Carlsson”.
Därmed inleddes ”affären Aeolus”
– en historia som kom att
sträcka sig över närmare 15 år.
Bengt Ohrelius, tidigare
informationschef på Statens
Sjöhistoriska museum, betecknade
affären som ”museets stora
skandal”.
Han hade ändå inte läst
föreningens brev till Albertina
1929.
I centrum
stod:
Albertina Carlsson, änka efter
styrman Carlsson, ägare till
modellen och stadd i ekonomiskt
svåra omständigheter.
Föreningen Sveriges
Sjöfartsförening, en ideell
förening som bildades 1913.
Albertina hade tidigare försökt
att sälja modellen till rederier
för 10.000 riksdaler till olika
rederier men ständigt fått nej.
Till slut kom budet från
föreningen: Vi köper – för 5.000
riksdaler och betalar ut summan
under 1916.
Inköpet av modellen var utan
tvekan föreningens största affär
under de första åren. 5.000
kronor (= i dag 190.000 kr)
representerade en ansenlig
summa. För att få ihop den gick
man ut med teckningslistor.
Uppenbart hade man fått
förhandsgarantier till pengarna
– men när det kom till kritan
hade medlemmarna väldigt svårt
att hosta upp slantarna.
I en rad brev till föreningen
klagar Albertina över sin nöd
och ber om betalning ”emedan jag
är i stort behof däraf”.
Föreningen klagar också: ”…men
har insamlingen av medel till
modellen icke slagit så väl ut,
som föreningen från början
förmodat, säkerligen till stor
del beroende på de oroliga
förhållanden som nu är rådande.”
Insamlingen gick på kryckor.
Breven till Albertina är fulla
av ursäkter och
bortförklaringar. Allt hade dock
en bra förklaring; under
affärens gång pågick första
världskriget.
Först den 16 juli 1920 var
affären slutligt ur världen –
trodde föreningen.
Men så skriver Albertina
Carlsson åtta år efteråt ett
nytt brev till föreningen:
Kommendörkapten
Herr A Carell
Som jag genom tidningar och
tidskrifter sett huru omtyckt
och uppskattad min mans arbete
blifvit (nämligen modellen af
ångaren Aeolus) kände jag mig
manad att tillskrifva herrarna
några rader. Då mina tankar gå
tillbaka till den tiden, då min
käre aflidne man under 10 års
träget arbete utförde hvad han
ansåg vara sitt lifsverk, är det
vemodigt att tänka på hur liten
ekonomisk vinst, som blef för
det stora gedigna arbetet. Jag
var ju ändå glad öfver att få
modellen såld och är stolt öfver
den plats den fått.
Jag har ju ingenting att begära,
men ändå tänkte jag bedja
herrarna i någon mån tänka på
mig med en gåfva om än aldrig så
liten.
Albertina Carlsson
|
Albertina Carlsson, omkring
1885-1890.
Bilden ursprungligen kopierad på
plåt och senare avfotograferad.
|
Två väninnor sedan början på
1900-talet på utflykt 1938 –
Albertina och grannfrun Maria
Nilsson. Historien om hur Frans
Oscar fick hjärtinfarkt dagarna
innan han skulle gå ombord som
kapten på Aeolus, härstammar
förmodligen från paret. |
|
Del av Albertina brev dagarna
före julafton 1917.
Jag vill härmed tacka för det
erhållna svaret på min
skrifvelse och varuti jag ser
att den återstående summan 2000
kr: ej kan blifva mig tillsänd i
år, utan endast 500 kr.
Af hvad jag hört i föregående
bref som jag erhållit skulle
betalningen för modellen vara på
teckningslistor och i så fall
förvånar det mig att denna summa
ej kunnat |
Det blev för mycket för
föreningen som plågats av
affären under tre och ett halvt
års tid. Albertina undervisades
i stadgar och regler i ett brev
som avslutades med uppmaningen
att skriva en ansökan till
föreningens årsmöte.
Så måste ha skett därför att
årsmötet avslog hennes ansökan.
I ett tämligen brutalt brev
underrättades Albertina om
beslutet. Brevets andemening: Ni
skall inte klaga, fru Carlsson.
-
Vi kan inte
betala för det i
tidningarna
uppgivna
fantasivärdet.
Visst
överstiger
tillverkningsvärdet
betydligt priset
Ni fick. Men
tillverkningspris
och handelspris
är inte samma
sak – och
definitivt för
kuriosa.
-
Ni fick 5.000
kronor för
modellen, som då
hade en köpkraft
motsvarande
8.000 kronor. Ni
har inte gjort
någon dålig
affär.
-
Det kan tänkas
att någon
styrelseledamot
kan tänkas ge Er
något. Då måste
ni först begära
medellöshetsintyg
av kyrkoherden,
som kan
framläggas inför
styrelsen
(Medellös är
synonym med fattig, obemedlad,
barskrapad, pank.)
Det finns anledning att
kommentera ovanstående:
Att kalla en Sjöhistoriska
museets praktmodeller för
kuriosa tyder på frustation.
Modell hade varit väl täckande
ord.
När affären gick in i sitt andra
år, 1917, var föreningen skyldig
Albertina 3.700 kr, som skulle
ha betalts året innan. Vid årets
slut var föreningen skyldig
1.500 kronor, vilket ger ett
snittpris 1917 på 2.200 kr och
442 kronor i minskad köpkraft
(konsumentindex). Motsvarande
1918 75 kronor – totalt alltså
517 kronor (= i nuläget 19.655
kr).
Räknar man som föreningen gjorde
förlorade i praktiken Albertina
4.361 kronor. Det motsvarar i
nuläget 165.790 kronor.
Bengt Ohrelius skandalaffär var
ännu värre.
Under hela den här affären
förändrades landet dramatiskt.
Exempelvis ersatte skrivmaskinen
bläckpennan i föreningen, 1906
års stavningsreform slog igenom
– fv, hv och dt blev v och d.
Vem var då Albertina?
Kalla fakta berättar: Hon föddes
1 augusti 1861 med efternamnet
Andersson i Karlshamn och avled
77 och ett halvt år senare. Hon
gifte sig med Frans Oscar
Carlsson 8 mars 1897 och kom
därefter att leva i liv som
sjömanshustru – först med maken
till sjöss, sedan bredvid
modellbyggarbordet och slutligen
37 år som änka.
Men man vet lite mer.
Hon sattes i privatskola vid tio
års ålder. Hennes betyg finns
fortfarande kvar (Blekinge
Sjöfartsmuseum):
Fröken Albertina Mathilda
Josefina Andersson född 1861 1
augusti har varit i min privata
skola 3 år, har begangnat
undervisningen flitigt och kan
läsa innan och utantill väl.
Hon slutade 1874 I öfrigt
uppfört sig frejdigt (?) och
lydigt. Jag önskar henne ett
öppet hjerta att taga emot Guds
nåd, sanning under den nu
tillämnade beredelsetid.
Karlshamn den29 januari 1877
Anna C. Otterström
1980 träffade skrivaren av dessa
rader Hjördis Nilsson i
Göteborg. Hon växte upp så nära
Albertina man kan komma. Makarna
Carlsson hade inga barn – barnen
var grannens och det var hos
grannen Maria Nilsson Albertina
tillbringade stor tid under den
tioåriga modellbyggartiden – och
senare med för den delen. Hon
hade i övrigt få vänner.
Hjördis berättade att hon var en
dam ut i fingetspetsarna, över
huvudtaget en mycket ovanlig
kvinna; ”hjärtegod, innerlig”.
Albertina var noggrann med sin
klädsel – alltid finklädd.
Breven ovan berättar om en
hustru som var stolt över sin
mans arbete.
Hon skötte sin del av
fastigheten själv i så stor
utsträckning hon kunde. Ibland
fick hon hjälp av grannarna
Martin och Maria. Albertina
anlitade ingen hjälp utifrån.
Hjördis Nilsson berättade också
att hon hade ett klart minne av
hur Frans Oscar var som barnvakt
när Hjördis satt i barnvagnen i
trädgården. Han byggde modellen
medan fönstret var öppet.
Albertina lämnade efter sig en
bankbok med 3.765 kronor som
innestående kapital, och ett hem
som till stora delar sparats
tack vare grannsonen Georg
Nilsson och dennes son Rolf.
Historien om hur Frans Oscar
hade som dröm att bli kapten på
Æolus men fick hjärtinfarkt
strax innan han skulle gå ombord
och då började byggde modellen
på mer än heltid, härstammar med
största sannolikhet från
Albertina och Maria, livstids
väninnor sedan 1900-talets
början...
Nils Blid
|