Söndagsmorgon, s/s Æolus. Tomt. Tyst. Finputsat:
Så blir det på måndag, tisdag och veckans andra dagar och evigheter framöver.
Aldrig kommer en besättningsman trampa hennes däck. s/s Æolus ligger i en evig torrdocka, ty hon är världens minsta ångfartyg;
1.489 millimeter lång.
Det började 1892 ombord på det riktiga fartyget s/s Æolus och Frans Oscar Carlsson. Där kölsträckte han idén till den 40 gånger mindre modellen av fartyget, året därefter började det ta form.1912 provkördes s/s Æolus i Näsviken, Karlshamn, och 1913 levererades hon till Sjöhistoriska museet i Stockholm. Där finns hon nu, som en av museets dyrgripar. Men så skiljer hon sig också från museets andra modeller därigenom att hon i praktiskt taget alla detaljer är ett riktigt fungerande ångfartyg. I Sjöfartsmuseets arkiv kan man finna följande beskrivning av fartyget: "Modell, hel, spantbyggd, ångfartyg av mässing och aluminium, fullt utrustad med maskin och ångpanna. Minutiöst noggrant gjord. Dörrlås, vinschar och maskiner fungera, skrovet omålat, rakstävat och rundgattat. Södra Sveriges bolagsmärke på skorstenen. Skala 1:40…" Modellen är i allt väsentligt lik ångaren Æolus, men har några detaljer olika detta fartyget". Carlsson utrustade modellen med en propeller medan stora Æolus hade två. Dock var Carlsson kanske synsk; 1910 byttes maskinen i Æolus och ångfartyget fick då en propeller. Ångaren Æolus byggdes 1884 av Lindholmens varv för Södra Sveriges Rederi, vilket senare gick upp i Rederi AB Svea. Huvudpersonen Frans Oscar Carlsson såg dagens ljus 7 maj 1850 och gick till sjöss på briggen Helena 28 september 1868. Under ett och trekvarts år var han briggens kock, vilket var en lång törn. Efter många och delvis långa turer på segelfartyg avlade han sjökaptensexamen 2 maj vid Navigationsskolan i Carlshamn med "godkända betyg". Det visade sig att han var en hejare i navigation – men, märkligt med tanke på vad som skulle komma, med medelbetyg i mekanik och knappt godkänd i skeppsbyggeri. Drygt två år efteråt erhåller han sjökaptensbrev vari konstaterades att han "eger normalt färgsinne". Han var god möbelsnickare och duktig konstnär. I början av 1890-talet mönstrade Frans Oscar Carlsson, född 1850, ombord på s/s Æolus som styrman. Han hade två drömmar: Att blir befälhavare ombord och ett bygga ångaren i miniatyr. Frans Oscar Carlsson kölsträckte modellen i mässing 1893. Han hade egna kunskaper om fartyget, exakta ritningar och hemmagjorda verktyg – bl a en svarv som inte återfunnits. Under de långa vintermånaderna, när ångaren låg upplagd och befälet permitterades för halv lön, gjordes huvudparten av skrovets uppbyggnad och delar av maskinen.
|