Frans Oscar Carlsson klarade med
nöd och näppe godkänt betyg i
ämnet skeppsbyggeri när han
avlade sjökaptensexamen. Ändå
byggde han för egen hand ett
riktigt fartyg – förvisso endast
1,5 meter långt.
Frans Oscar Carlsson mönstrade
av och på minst 20 fartyg under
de 34 verksamma åren till sjöss.
Här följer vi honom i spåren:
1868-1871:
Började sin sjömansbana som kock
på briggen HELENA, mönstrade på
som 18-åring i Carlshamn 28
september och gick av i
Helsingör 12 juni – en lång
törn, det. Briggen byggdes i
Carlshamn 1868, så Frans Oscar
var nog med på jungfruresan.
Briggen hörde dock hemma i
Helsingborg och skeppare var var
N S Lindqvist.
1871: Mönstrade
ombord på briggen DILIGENCE av
Helsingör som lättmatros 16 maj.
Fartyget, troligen norskt. Var
destinerad till Härnösand.
Mönstrade av i Arendal 16
oktober samma år.
1871-1874:
Mönstrade på i Helsingör 2
november i briggen HAABETS
ANKER, även nu som lättmatros.
Briggen var norsk och hörde
hemma i Tvedestrand där hon
byggdes 1867 av
skeppsbyggmästare O Gunderssen.
Rederiet var A Larsen & Co (han
med konjaken?). Skeppare
Henrickson. Mönstrade av i
Tvedestrand 10 januari.
1875-1876: I
loggboken över ångkorvetten
Balders långresa finns antecknat
5 juni: ”Underofficeren av 3:e
graden vid skepparstaten Frans
Oscar Carlsson utnämns till
underofficer av 2:a graden.”.
1876: Mönstrade
31 juli barkskeppet SILENTIUM,
byggt i Holland 1858, men
hemmahörande i Göteborg och
redad av A Cullberg, skepparen
hette Stackelberg. Från
mönstringsorten Köpehamn gick
första resan till Svartvik och
vidare till England. Mönstrade
av i Göteborg 21 september.
1876: Enligt
inskrivningsregistret 1881-1887
skrevs F O Carlsson in i
sjömanshuset i Carlshamn 19 juli
med nummer 998.
1876-1878:
Mönstrade på 7 oktober i skeppet
GAMEN från Göteborg (Örnenrederiet)
som var destinerad till
Ostindien. Kunde mönstra av i
Göteborg först 16 april 1868.
|
1879-1881: Mönstrade
som 2:e styrman i skeppet EJDERN
(Örnenrederiet) i Cardiff 29
november. Destination
Australien. Mönstrade av i
Stockholm 22 maj.
1885: Avlägger
sjökaptensexamen vid
Navigationsskolan i Carlshamn 2
maj med ”godkända betyg”. Av
handlingen framgår att Frans
Oscar Carlsson hade medelbetyg i
mekanik, knappt godkänd i
skeppsbyggeri men en hejare i
navigation. Examensförrättare
Wictor af Klint. Erhåller
styrmansbrev 15 maj.
1885-1886:
Mönstrar på i skeppet CARL från
Piteå i Carlshamn 25 juli.
Destination: Marseilles.
Fartyget byggt i Piteå 1870,
skeppare P Olsson. Troligtvis
insjuknade eller avled skepparen
för i Rio de Janeiro blir
Carlsson 1:e styrman 2 mars. Ny
skeppare C Elfström. Destination
Barbados. Mönstrar av 9 oktober
i Carlshamn dit fartyget kommer
från Irland.
1887: Mönstrar
som styrman i briggen BRAVO från
Carlshamn 17 september. Fartyget
ligger i Carlshamn. Kliver av
redan 19 oktober i Bridgewater –
en håla vid Bristolkanalen (jag
har själv varit där).
1887: Erhåller
sjökaptensbrev 25 oktober. I
handlingen enligt förordning 22
nov 7P antecknar CF Waern att
Carlsson, född 7 maj 1850 i
Carlshamn, ” eger normalt
färgsinne”.
1889: Frans
Oscar Carlsson byter drivkraft –
från vind till ånga. Mönstrar
som 1:e styrman 22 mars på s/s
Commerce. Ingen uppgift om
avmönstring.
1889-1890: Går
ombord på okänt fartyg som 2:e
styrman 1 december. Mönstrar av
25 januari.
1890: Vi
citerar ur Sjöhistorisk årsbok,
Bengt Ohrelius: ”I början av
1890-talet mönstrade Carlsson
som styrman på Æolus. Var han
seglade dessförinnan vet vi
inte, ej heller var han tog sina
examina.”
1890-1891:
Mönstrade på som 2:e styrman på
s/s DANA (redare J Settervall) i
Carlshamn 17 mars. Gick av 10
december i Karlshamn. Fick ut 75
kronor i månaden. Belönades med
vitsordet ”godt”.
|
Bilder: SMM-Arkiv
Frans Oscar,
omkring 1865. |
Frans Oscar
Carlsson, styrman
|
1892-1894: Mönstrade på
2 april som 2:e styrman på s/s
DANA. Hyra 75 kronor i månaden.
Gick av 10 december. Möjligtvis
kan Carlsson också haft tjänst
på på annat fartyg under
perioden. Sannolikt påbörjades
bygget av modellen 1892-1893.
1895: 17
augusti till 10 december. 2:e
styrman på s/s LYBECK för resa
till Norrköping via Åland. Av
och på i Carlshamn. Hyra 60
kronor i månaden.
1896-1897: 2:e
styrman s/s ERALÖ (troligtvis
ERATO) 29 juli till 9 januari.
1897: Gifter
sig 8 mars med Albertina
Mathilda Josefina Andersson,
född 3 april 1861.
1900: 2:e
styrman s/s Konung Oskar 8 maj
till 18 juli. Gick på i
Göteborg, av i Carlshamn.
1901: Gick på
som styrman på s/s BLEKINGE 27
mars i Carlshamn, av 2 juni i
Carlshamn.
1902: Utsedd
till kapten på s/s
ÆOLUS.
Drabbades av hjärtfel några
dagar (fyra har nämnts) innan
han skulle gå ombord.
1912: Frans
Oscar Carlsson avlider 23 maj i
Carlshamn.
Vi har inte funnit skriftliga
uppgifter att han tidigare
tjänstgjort som styrman på Æolus,
men vi anser oss tämligen säkra
att så har skett – kanske som
rederianställd. Det finns en
uppgift om att ”hon (Æolus) gick
på traden Stockholm – Köpenhamn
när Carlsson seglade i henne”.
Bengt Ohrelius uppgifter ovan
härstammar sannolikt från den
legendariske museimannen Sam
Svensson. Han besökte Karlshamn
i början av 1950-talet i jakten
efter Æolus-modellen och styrman
Carlsson. Uppgifterna bör tas på
allvar.
John E Persson,
kompletteringar Nils Blid
|