Tavlan som startade jakten efter FREDRIK. Nu finns den på Dalslands
museum. Konstnären okänd. Lägg märke till att flaggorna blåser åt
fel håll – mycket vanligt när segelfartyg avbildades.
Om man lägger
stormasten på däcket från fören och jämför på samma sätt
med bilden av modellen framträder målningens överdimensionerade
rigg. Just riggen var man väldigt noga med när fartyg avbildades
därför att den var fartygets signatur, dess ansikte.
|
Kunskaperna om "Fredrik af Bollsbyn" bygger på tre källor:
•Bilbrev och mätbrev som ger besked om fartygets storlek, dock
inte längd över allt (med bogspröet).
•Tavlan som återger FREDRIK men med konstnärlig överdimensionerad
rigg.
•Uppgifter i tre olika sjöförklaringar.
Skräddarsydd
FREDRIKS mått överensstämmer med Göta kanals slussar. Genom
fartygets längd 25,6 meter kunde bogspröet göras fast.
Slussbassängens mått var 30,7 meter. Därtill tillkommer extrautrymma
till följd av slussportarnas konstruktion. Enligt
fartygskonstruktören Kirkegaard (1865) kunde fartyg upp till 32
meters längd passera slussarna med uppfällt bogsprö. FREDRIKS fasta
bogsprö tyder på att J O Eriksson inte avsåg att trafikera Göta älv
och Vänern. Bogspröets längd bör har varit cirka 6,5 meter.
Fartygets bredd uppmättes till 6,61 meter mellan relingens
innerkanter. Detta betyder i sin tur att fartygets största bredd på
någon eller några centimeter när motsvarar slussportarnas 7,43
meter. Största djupgåendet i slussarna var 2,9 meter (tröskeldjup
2,97), vilket bör stämma med lastrummets djup 2,48 meter och
lastförmåga.
Uppgifter om att FREDRIK återkom till Vänern saknas.
Råseglet glömdes
Riggen präglar ett fartygs utseende – är dess signatur. FREDRIKS
rigg, i förhållande till fartygets storlek, var särpräglad. I
skeppslistan för Brantevik antecknades 311 segelfartyg åren
1855-1959. Av dessa var bara två tremastare av jämförbar storlek.
FREDRIK bar ett enda mycket högt placerat råsegel på fockmasten
vilket gav fartyget ett unik utseende. Råseglet kom till nytta vid
passage genom kanaler och trånga sund varigenom högt liggande vind
kunde fångas upp. Genom att fartyget bar tre master kunde segel och
gaffelbommar göras mindre och lättare att hantera. Besättningens
antal kunde minimeras till båtnad för ekonomin.
I skeppshandlingarna
betecknades FREDRIK som "tremastskonert". En mer korrekt beskrivning
är "tremastad toppsegelskonert", alternativt "tremastad
bramsegelskonert". FREDRIK skulle också, mer allmänt, betecknas som
"skonertskepp". Vid mätningar i Göteborg och i andra sammanhang
fästes ingen uppmärksamhet på råseglet.
Riggen från föröver till akteröver: Jagare klyvare och stagfock för
om fockmasten. Största seglet på fockmasten heter gaffelfock,
upptill focktoppsegel. Därefter storsegel och stortoppsegel, mesan
och mesantoppsegel.
Växte på färden
Hur stor var då FREDRIK i förhållande till andra svenska
tremastskonerter eller skonertskepp.
Av skeppslistan för Branteviks 311 fartyg framgår att 62 var
tremastare eller skonertskepp med 196 nettotonnage i snitt. 19 av
fartygen var tremastskonerter, varav endast fem svenskbyggda.
Nettotonnage (nettoregisterton) är ett nyckeltal. Netto betecknar
vilken lastrymd (ett registerton = 2,83 kubikmeter) ett fartyg har.
På ton-talet beräknas alla avgifter – hamn-, lots-, fyr och
kanalavgifter. Ett fartyg är förmånligt byggt om det har lågt
nettotonnage och hög lastförmåga.
När FREDRIK 1885 passerade Brinkebergskulle angavs nettotonnaget
till 90 – en siffra som troligtvis angavs av J O Eriksson.
Beräkningar av nettotonnage är nämligen komplicerade – dåtida
anvisningar upptog 56 sidor text.
I det officiella mätbrevet i
Göteborg angavs nettotonnaget till 114 – en siffra som gäller för
ett par tre meter längre fartyg. Vid ankomsten till Sundsvall,
första bortahamnen i Sverige, begärde J O Eriksson ommätning. Det
nya giltiga nettotonnaget blev 101,39. Detta betyder att FREDRIKS
lastutrymme var 287 kubikmeter, motsvarande två stora bussar.
Besättningens hem
Om fartygets utrustning är kunskaperna praktiskt taget obefintliga.
Följande kan man lista ut av skeppspapper, sjöförklaringar och egen
erfarenhet:
Besättningen utgjorde i oktober 1888 tre man och i januari 1889 tre
man och en bästeman (båtsman). Skans och kabyss var på 12,3
kvadratmeter.
Längst för över fanns akter om kättingboxen besättningens utrymme.
Akteröver skepparens hytt som var nedsänkt c:a en halv meter under
däck, för att ge plats för bommen. Ankarspelet och dess beting låg
akter om fockmasten. Betingen är en mycket kraftig bjälke ( i
allmänhet hopsatt av flera) som fästes i kölsvinet. På betinget
finns hävstångsmekanismen.
Fartygets utrymme under däck var försett med fullständig garnering,
d.v.s. en inre beklädnad av bräder. Upptill på däck fanns en ektunna
för färskvatten.
Skrivaren av dessa rader var i början av 1950-talet anställd ombord
på ombyggda bogserbåten Nerike (byggd 1883). Fartygets skans och
kabyss var i originalskick. Upptill på däck fanns en ektunna för
färskvatten. Förhållandet ombord på FREDRIK bör ha varit identiska
och utrymmet stämmer.
Från däck ledde en smal lejdare ner till kabyssen, som låg närmast
kättingboxen. Till vänster fanns ett tomutrymme lämplig för mat,
oljekläder. Till höger en vanlig vedspis av mindre format. Ett tunt
skott med en liten dörr avskärmade kabyss från skans. Där inne fanns
två dubbelbritsar utefter fartygets sidor. Dessa var hopspikade av
bräder och var försedda med en decimeter hög kant. Vid det aktre
skottet mot lastrummet fanns ett mindre väggfast bord och i taket en
krok för fotogenlampa, samt några pallar att sitta på. Besättningen,
liksom skrivaren, fick ha med sig sina egna sängkläder inkl. madrass.
|
Modell av FREDRIK i skala 1.50. Master och rigg helt skalenliga och
utförda efter bestick från 1800-talet. Riggen fullständig och delvis
segelsatt. Utrustningen på däcket fungerande – exempelvis hur
ankarna fälls.
Fredrik återkom – visserligen i krympt skick - till hemmahamnen i
Bollsbyn, Ånimskog april 1998. Resan varade 111 år, 8 månader
och 7 dagar.
Modellen finns på Hembygdsgården.
|