Av NILS
BLID
Jag har – fågelvägen
–10 km till havet och 15 till närmaste insjö
Skånsk söderslättlera
är mitt vatten, bondgårdar min skärgård.
Under sådana förhållanden
är det förbaskat svårt att vara fritidsskeppare. Men jag har löst problemet
på mitt eget lilla sätt. I Skurup vid Romeleåsens södra sluttning seglar
mitt gamla skepp – på bokhyllan. Romeleåsen ligger i södra Skåne – så
långt man nästan kan komma söderut i Sverige.
Kärleken till havet
kan hållas vid liv på många sätt. Det här är faktiskt inte så dyrt –
och så blir man inte sjösjuk eller riskerar drunkningsdöden i isande
kallt vatten.
Jag bygger modellskepp
– och det är ett riktigt fritidsbåtsnöje.
Drömmen om stänk av
bräckt vatten, att spotta i lovart och höra seglen fladdra med vinden
akter om tvärs har funnits sedan barnsben. Bor man då mitt ute på den
ljuvliga skånska myllan – gegga kallar barnen den för – krävs radikala
grepp för att få ta en rörtörn.
Det började med upptäckten
av en billig plastbyggsats av regalskeppet Wasa på ett varuhus. "Aha,
något för lillpojken…"
Drygt 20 kronor fattigare
och knappt en timme efteråt kunde jag konstatera att det i n t e var
något för lillgrabben, 3 år, att bygga.
Då beslöt jag att smälla
ihop den själv till honom att leka med.
Det tog 300 timmar
– och nu står den i monter. Omöjlig att nå för barnahänder.
När jag synade plastbyggsatsen
närmare fann jag att delarna var otroligt detaljrika. Under relingen
fann jag – med hjälp av en lupp, tio gångers förstoring – något som
liknade djävulshuvuden.
Senare kunde jag
konstatera på Wasavarvet att de små prickarna i verkligheten var trädskulpturer
10 cm i diameter och 20 cm djupa och föreställde demonhuvuden. Modellen
var 135 gånger mindre!
Då greps jag av fanatism.
Modellen byggdes samman – vilket inte var så svårt. Sedan inhandlades
färg och penslar. De finaste som fanns i marknaden. På biblioteket lånade
jag Björn Landströms bok "Seglande skepp" i vilken en rekonstruktion
av Wasa finns.
I 100 timmars tid målade
jag skeppet – och, kors, vilket jobb det var att pricka in äpplena i
riksvapnet på akterspegeln. Att ta sig fram med marknadens finaste pensel
under en lupp som förstorar tio gånger är som ett måla med en diskborste.
Men vad är ett skrov
utan rigg?! I en hobbyaffär inköpte jag de finaste block som fanns –
mindre ä svavelsatsen på en tändsticka.
Mina verktyg: Nålpåträdare
(vilken hääärlig uppfinning!), fina pincetter och en sax som en kirurg
skulle kunna ha använt.
Seglen gjorde jag av
de finaste klänningsfoder som färgades i te, rigg av sytråd.
Att hantera
sytråden var ungefär lika lätt som att slå knopar med
sk spunnen wire – ett rep av spunnen stålwire och hampa.
Då märkte jag vilken
egenskap som är viktigast vid modellbygge; nämligen tålamod. Under tiden
hade jag givetvis sökt efter lämpliga handledningar för modellbåtsbyggare.
Det var dåligt med den saken. För att begripa dem bör man (minst) ha
varit sjöman på seglande skepp. Barduner hit och barduner dit – va fasen
är en bardun…!!!
Jag följde alltså Björn
Landströms rekonstruktion och försökte sedan själv fundera
varför det såg ut på det viset.
Det sättet gick också.
Wasa seglar igen, modellen är en tämligen trogen rekonstruktion av hur
Wasa i själva verket såg ut… I riggen löper över 130 meter sytråd mellan
180 små block. Färgsättningen är kanske i fantasifullaste laget,
(Plastbyggsatsen är
amerikansk. Själva prototypen – gjutformen – lär ha kostat över en miljon
kronor i tillverkning.)
Någon kanske undrar
vad jag tog den tiden ifrån. Svaret är enkelt: TV:n. Det är många gånger
roligare att bygga fartyg bland stojande ungar än att reta sig på dåliga
TV-program. Dom bra såg jag förstås…
|
|