Det väldiga bjälkknäet på fördäck.
Detaljbilder 1:10
Akterkastellets gångspel.
Det väldiga bjälkknäet på fördäck.
Vantfästets block och surrning.
Nagelbänken.
|
Detta är den dramatiska berättelsen om den tre meter långa
ekmodellen (skala 1:10) i Koggmuseets stora sal. Museet finns i
Malmö.
Modellen gjordes 1998 av Harry Alopaeus (se fotnot) som en studie av
den medeltida Skanörskoggens skrovkonstruktion inför
ritningsarbetena till den 30 meter långa Malmökoggen. Harry räknade
med att modellen – prototypen till den stora koggen – skulle leva en
månad och sedan transporteras till fjärrvärmeverket. Därmed dödsdömd
första gången.
Modellen var byggd fuktigt ekvirke och utan utseendemässiga krav. Av
okänd anledning togs modellen till utställningen på koggvarvet
(projekt Malmö Kogg). Där placerades den inomhus i torr värme under
två och ett halvt års tid. Modellen började att torka; bord
lossnade, sprickbildning skedde.
När utställningens upphörde slängdes modellen ut men räddades i
sista stund (av undertecknad) från ödet att brännas upp i
fjärrvärmeverket. Dödsdömd andra gången. Modellen slängdes in under
tak utan väggar.
Där låg den fram till våren 2003 då Harry kontaktades av filmfolk
som arbetade med inspelningen av medeltidsfilmen "Tre solar". Man
behövde ett vrak av en strandad kogg för placering i vatten vid
strandkant.
Harry tillverkade för- och akterkastell, mast med segel, tog hål i
bottnen för förankringsjärn och fyllde skrovet med frigolit.
Harrys vrakmodell kördes först på lastbilsflak (lastbil med fyra
framhjul och 8-tonskran) till Österlen väl förpackad med frigolit
och täckt med presenning. Ingen filminspelning där. Nästa resa gick
till södra Öland. Nit igen. Modellen togs tillbaka till Malmö och
kördes därifrån upp till filminspelningen i norra Bohuslän. Roland,
som körde kranbilen, förklarade i Bohuslän att modellen måste täckas
med presenning efter användandet.
När han åkte tillbaka för att hämta modellen råkade han ut för ett
så kraftigt skyfall vid Göteborg att torkarna inte orkade med. På
plats upptäckte Roland att någon presenning inte lagts över koggen.
Den var kort och gott sjöblöt. Väl hemma igen placerades vraket
utomhus och ett nytt skyfall.
Modellen hade blivit bredare och krökts på längden. Samtliga bord
hade lossat från varandra. Mellan spanten och bordläggningen skiljde
en till fem centimeter! Ett stort antal bord var förstörda, i botten
gapade hål, Koggmodellen, prototypen, dödförklarades av anställda på
varvet. Skicket var förfärligt.
Jag fick dock tillstånd av projektchefen för varvet Wolfgang Gerdes
att ta in skrovet i snickartält. När modellen lyftes upp på ett bord
vred den sig som en disktrasa i 30 graders vinkel.
12 juni 2003 påbörjades räddningsaktionen – en renovering var det
inte tal om.
85 arbetsdagar och 680 timmar senare kunde modellen transporteras
från varvet samma dag som varvet lades ner.
Ny adress blev Koggmuseet arbetet påbörjades med att återställa
"Harrys vrakmodell". Av denna återstod, förutom skrovet, aktre delen
av akterkastellet med de vackert gjorda åtta knäna, förkastellet,
rodret, rån och seglet. Allt utom förkastellet har bearbetats,
seglet försetts med insydda lik.
När det gällde själva riggen var målsättningen var målsättningen att
den skulle bli minst lika bra som den stora koggens. Den blev i
några avseenden (riggen) bättre!
December 2005 inleddes ett nytt kapitel. Det två gånger dödsdömda,
sedan dödförklarade vraket användes som skolskepp. Den stora koggens
blivande besättning drillades i rigghantering.
Lastbilen som transporterade modellen runt i södra Sveriges färdades
en sträck motsvarande Smygehuk till Treriksröset och åter
Östersund..
Chauffören Roland hade två kommentarer:
- Den här transporten har kostat en förmögenhet.
- Jag har aldrig sett så mycket av Sverige.
Slutligen; dagen när filminspelningen skulle ske blåste
det upp en storm. Det blev ingen filminspelning!
Vid verktyg och protokoll
Nils Blid
Fotnot: Harry Alopaeus – marinarkeolog,
modellbyggare, vrak- och fartygskunnig av rang och
kunnig i det mesta – gjorde huvudparten av dykningarna
efter Skanörskoggen, svarade för rekonstruktionen och
var i största allmänhet själen i koggbygget.
|
|
|