Den danska ångfregatten Jylland

Styrbords sprint (uppförstoring infälld). Av lättförklarliga skäl gled borren och hålet
hamnade vid sidan. Babords sprint knäckte borren. Nertill liket i seglets hörn.

Den danska ångfregatten Jylland (skala 1:100) är min första stora modell – definitivt inte särskilt anmärkningsvärd om det inte är för två saker som jag aldrig kan efterlikna:

  • Jag lyckades borra ett 0,25-millimetershål genom en rund halvmillimeters mässingstråd. Det gjorde jag med hjälp av den första generationens Black and Decker och ett i alla avseenden skrangligt borrstativ.

  • Seglens kanter maskinsyddes dubbelvikta samtidigt som liket (rep som förstärker seglets kanter) matades in. Detta gjorde jag med en standardpressarfot. Omöjligt, förklarade Husqvarnas experter för mig när jag frågade hur man gör.

Den lilla mässingsträden använd för att fälla ankaret. Den sitter i ett hål tvärs igenom kranbalken. Upptill genom hålet en tunn kopparsprint. Nertill är ett rep fästat som går igenom ankarets ring och upp till däck. Drar man ut sprinten (förstoringsglas och pincett) far den rätt igenom hålet och ringen och ankaret faller ner ackompanjerat av kättingens rassel.

Ångfregatten Jyllands insatser har ett bestående minne för danskarna – främst kanske för fregattens avgörande insats i slaget vid Helgoland 1864. Fartyget har varit kungaskepp – föregångaren till Dannebrogen. Ett tag höll Jylland på att ruttna sönder i Ebeltofts hamn men räddades efter bidrag från den stenrike redaren A P Möller. Jylland är väldens största krigsfartyg i trä – 71 meter långt


2009-03-17 © Nils Blid design hansensorenhotmail.com